werandcountry.pl weranda.pl
Reklama - Kontynuuj czytanie poniżej
  • Dzieje się

5 wystaw, które warto zobaczyć w grudniu

autor: Agata Baca

Warto oderwać się od świątecznych przygotowań, by odwiedzić toruńskie Centrum Sztuki Współczesnej, wrocławski Pawilon Czterech Kopuł oraz warszawskie Królikarnię i Zachętę – to będą dla Was cenne lekcje z historii sztuki minionego stulecia.


1/5 Wrocław: Grupa Krakowska 1932–1937

do 31 marca 2019

W Pawilonie Czterech Kopuł zobaczycie wystawę jednego z najciekawszych polskich ugrupowań artystycznych XX w. Grupa Krakowska for­malnie zawiązała się w 1933 r. Studentów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych połączyły wspólne przekonania, krytyka metod nauczania, zainteresowanie europej­ską i polską awangardą oraz za­angażowanie polityczne. Członkowie grupy utożsamiali swą twórczość z pojęciem sztuki rewolucyjnej i utopijną ideą przekształcania życia poprzez sztukę. W swoich pracach podkreślali także motywy lokalnej kultury.

grupa krakowska wystawa we wrocławiu
grupa krakowska wystawa
wrocław wystawy
wystawy we wrocławiu
Od lewej: Robotnicy, Eugeniusz Waniek, Scena uliczna w Krzemieńcu, Stanisław Osostowicz, Chaty, Franciszek Adam Jaźwiecki, fot. Arkadiusz Podstawka; Kompozycja muzyczna, Leopold Lewicki, fot. Piotr Ligier, Muzeum Narodowe w Warszawie

Wrocławski pokaz składa się z prawie 300 prac: projektów scenografii i kostiumów teatralnych, rysunków, grafik, rzeźb  i obrazów – pejzaży i martwych natur, jaki i prac abstrakcyjnych. Dzieła ilustrują wielotorową twórczość Grupy Krakowskiej, w skład której wchodzili m.in. Aleksander Sasza Blonder, Maria Jarema, Leopold Lewicki, Jonasz Stern, Eugeniusz Waniek, Henryk Wiciński i Aleksander Radziewicz-Winnicki.

Grupa Krakowska 1932–1937/ Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej/ pawilonczterechkopul.pl

 

2/5 Toruń: Malarstwo wciąż żywe

do 13 stycznia 2019

Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu obejmuje około 200 prac: obrazów, pasteli, gwaszów, rysunków oraz rzeźb ponad 170 najbardziej cenionych artystów XX w., takich jak: Georg Baselitz, Giorgio de Chirico, Otto Dix, James Ensor, George Grosz, Anselm Kiefer, Oskar Kokoschka, René Magritte, Henri Matisse, Joan Miró, Piet Mondrian, Pablo Picasso czy Andy Warhol. Tak szeroka ekspozycja wybitnych twórców z całego świata w polskiej galerii to rzadkość, a bogactwo nurtów i stylów, różnorodność technik oraz podejmowanych tematów to dla każdego doskonała lekcja historii sztuki minionego stulecia.

wystawy toruń
wystawa CSW Toruń
najciekawsze wystawy grudnia
Od lewej: Głowa dziewczyny, Emil Nolde, Autoportret, Giorgio de Chirico, Kochankowie, René Magritte, materiały prasowe

Na wystawie pojawiły się także wątki polskie, np. prace zapomnianego artysty tworzącego na emigracji – Pinchasa Bursteina, znanego pod pseudonimem Maryan, oraz młodych twórców: Sławomira Elsnera, Marcina Łukasiewicza, Karoliny Zdunek, Wojtka Zasadniego, Tomasza Kowalskiego. Częścią głównej wystawy są dodatkowo trzy odrębne prezentacje współcześnie tworzących artystów: Jakoba Mattnera, Joachima Elzmanna oraz Dimitrisa Tzamouranisa. 

Wszystkie eksponaty pochodzą ze zbiorów niemieckiego kolekcjonera Michaela Haasa, właściciela galerii sztuki w Berlinie.

Malarstwo wciąż żywe/ Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu/ csw.torun.pl

 

3/5 Warszawa: Pomnik. Europa Środkowo-Wschodnia 1918 – 2018

do 10 kwietnia 2019

Wystawa w warszawskiej Królikarni opisuje funkcje, losy oraz procesy, jakim podlegają pomniki. Poznacie biografie ponad 20 monumentów z Europy Środkowo-Wschodniej, przejdziecie od procesu wyłonienia projektów, poprzez użytkowanie, rozgrywające się wokół nich spory, po zniszczenie i zapomnienie. To opowieść o pomnikach istotnych ze względów artystycznych, historycznych lub społecznych, ale ekspozycja nie jest wyłącznie przeglądem historycznym – dotyczy również debat toczących się współcześnie.

wystawy w warszawie
wystawy królikarnia
najciekawsze wystawy w warszawie
Od lewej: plakat wystawy, Pomnik Wojownika na koniu (Aleksander Macedoński), Skopje, Macedonia fot. Michał Siarek, z serii Alexander, 2013; Pomnik Wyzwolenia Ziemi Warmińsko-Mazurskiej, Xawery Dunikowski fot. Ryszard Szargut

Muzeum Rzeźby w Królikarni w 2018 r. zainicjowało międzynarodowy projekt badawczy poświęcony rzeźbie monumentalnej w Europie Środkowo-Wschodniej. Jego głównym punktem jest właśnie przekrojowa wystawa Pomnik. Europa Środkowo-Wschodnia 1918–2018. Na projekt składają się także dwie ekspozycje: Ivan Meštrović/Józef Piłsudski w Kordegardzie poświęcona przedwojennemu projektowi pomnika Marszałka w Warszawie oraz planowana na 2019 rok wystawa w galerii Biuro Wystaw oraz strona internetowa www.pomnik.art, konferencja naukowa, cykl spacerów i publikacja książkowa.

Pomnik. Europa Środkowo-Wschodnia 1918–2018/ Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni/ krolikarnia.mnw.art.pl

 

4/5 Warszawa: Bardzo różnie i bardzo dobrze

do 20 stycznia 2019

Czy wiecie, że prace graficzne są najliczniejszą, a zarazem najmniej znaną publiczności, częścią kolekcji warszawskiej Zachęty? Wystawa tego ważnego, dużego i od dawna nieeksponowanego zbioru, to świetna okazja, żeby nadrobić zaległości. Pokaz 200 dzieł 75 artystów koncentruje się na okresie wyznaczonym przez daty dwóch ważnych wystaw – I Ogólnopolską Wystawę Grafiki Artystycznej i Rysunku w 1956 r. i Grafiki w Polsce Ludowej w 1971 r. To umowna cezura, wyznaczająca czas, kiedy polska grafika święciła triumfy.

wystawy w warszawie
wystawy grudzień zachęta
Zdjęcie główne i zdjęcia wystawy Bardzo różnie i bardzo dobrze. Grafiki z kolekcji Zachęty, Marek Krzyżanek, Zachęta

Prace prezentowane są tematycznie. Zobaczycie cykle sztuki marynistycznej, wojskowej, tematów związanych z wsią, pracą, człowiekiem. Układ ekspozycji został zainspirowany charakterem dawnych pokazów w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych Zachęta. Szeroką działalność CBWA odzwierciedla zgromadzona dokumentacja i diagram zestawiający ekspozycje w budynku galerii i w innych instytucjach.

Bardzo różnie i bardzo dobrze. Grafiki z kolekcji Zachęty/ Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/ zacheta.art.pl

 

5/5 Kraków: Zderzacz kultur. Sztuka postegzotyczna

do 27 stycznia 2019

Wystawa w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha to autorski projekt Goschki Gawlik – kuratorki z Wiednia. Pokaz odnosi się do sytuacji sztuki współczesnej, która powstaje w globalnej wiosce i podlega wzajemnym wpływom oraz oddziaływaniom. Międzynarodowi twórcy, którzy wzięli udział w krakowskiej ekspozcyji, prezentują różne style i techniki artystyczne.

wystawy w Krakowie
wystawy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Od lewej: Alien Refuge, Sung Tieu, Wave of pain, Hans Weigand, fot. Iris Ranzinger, Gabriele Senn Galerie, Drinking Tea, Lei Xue, fot. Lei Xue, Galerie Hubert Winter; materiały prasowe

Tytułowy zderzacz kultur nawiązuje do Wielkiego Zderzacza Hadronów w ośrodku CERN pod Genewą, w którym zderzenie cząstek skutkuje powstaniem nowych. Tak samo w tym przypadku – zderzacz nie oznacza konfrontacji, lecz tworzenie nowych jakości artystycznych. Prace, które zobaczycie na wystawie, są nasycone znaczeniami i wchodzą ze sobą w relacje, nabierając przez to jeszcze innych, nowych znaczeń. Europejczycy odwołują się do znaków, symboli i stereotypów z obszaru Dalekiego Wschodu, zaś artyści z Azji, w pełni świadomi własnego zaplecza kulturowego, prowadzą dialog-grę z kulturą zachodnią.

Zderzacz kultur. Sztuka postegzotyczna/ Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha/ manggha.pl

Zostań z nami

Bądź na bieżąco