- Dzieje się
5 wystaw, które warto zobaczyć w marcu
W marcu oglądamy retrospektywę Mariny Abramović w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej. Zaglądamy do Warszawy na świetne wystawy Jana Smagi i Hanny Rechowicz w Zachęcie oraz Nicolasa Grospierre’a w Instytucie Fotografii Fort. Jedziemy też do Kielc, aby w Instytucue Dizajnu obejrzeć monografię Karola Śliwki. Wiosna zapowiada się ciekawie!
1/5 Toruń: Do czysta/The Cleaner Mariny Abramović
do 11 sierpnia 2019
Wystawa Mariny Abramović w toruńskim CSW to jedno z najgłośniejszych wydarzeń sezonu. Pokaz w Polsce jest częścią międzynarodowego projektu The Cleaner – największej retrospektywy twórczości artystki w Europie. Ekspozycje i wydarzenia organizowane wokół projektu pozwolą Wam zapoznać się z twórczością ikony sztuki współczesnej i wziąć udział w proponowanych przez nią działaniach.




Marina Abramović pojawiła się na wernisażu i osobiście otworzyła wystawę. Co tutaj zobaczycie? Około 120 dzieł, od prac z lat 60. po współczesne realizacje: obiekty, rzeźby, rysunki, obrazy, fotografie, filmy wideo. W wybrane weekendy będą odtwarzane niektóre performanse artystki przez wyłonioną w castingu grupę performerów. Wystawie towarzyszy też przegląd filmowy, podczas którego obejrzycie m.in. Artystkę obecną.
Do czysta/The Cleaner/ Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu/ csw.torun.pl
2/5 Warszawa: Rechowicz/Smaga. Koło
do 17 marca 2019
Wystawa w Zachęcie to prezentacja efektów wieloletniej współpracy Jana Smagi i Hanny Rechowicz. Koło opowiada o procesie tworzenia i przetwarzania przestrzeni, a jej głównym bohaterem staje się dom Rechowiczów – przedwojenna willa przy ul. Lekarskiej, miejsce spotkań środowiska artystycznego Warszawy: architektów, plastyków i filmowców. To także przestrzeń malarskich i rzeźbiarskich interwencji oraz stopniowego nawarstwiania różnych przedmiotów łączonych przez Gabriela i Hannę Rechowiczów w asamblaże.


Zobaczycie ponad 100 obiektów fotograficznych – dokumentujących wnętrza fotografii Jana Smagi oprawionych w ramy stworzone przez artystkę ze zrecyklingowanych przedmiotów znalezionych w domowych zbiorach. Ramy rozwijają narracje, wzmacniają kolory zdjęć, korespondują z elementami na fotografiach. Prace wyeksponowane w galerii stają się też dla Was reprezentantami miejsca niedostępnego i niemożliwego do zobaczenia z zewnątrz.
Rechowicz/Smaga. Koło/ Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/ zacheta.art.pl
3/5 Warszawa: Nicolas Grospierre – Subiektywny atlas architektury modernistycznej
do 7 kwietnia 2019
W galerii Instytutu Fotografii Fort zobaczycie wystawę jednego z najwybitniejszych współczesnych fotografów – Nicolasa Grospierre’a. Prace pokazywane na ekspozycji ułożono w zaskakujący sposób, akcentując bardziej formę poszczególnych budynków: kształt bryły, rozwiązanie konkretnego problemu konstrukcyjnego, kolor detalu, niż miejsce, w którym się znajdują, autorstwo lub rok powstania.




Przestrzeń wystawy, co jest charakterystyczne dla artysty, traktuje fotografie jako część pochłaniającej widzów instalacji. Obejrzycie zarówno ikony modernizmu, np. Gateway Arch w St. Louis, jak i zupełnie marginalne, ale bardzo ciekawe formalnie budynki, np. wyburzony już Szpital Balneologiczny w Druskiennikach. Zdjęcia zostały wykonane w Europie, Azji, obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Po raz pierwszy w Polsce pokazano zdjęcia z dwóch serii Modern Forms i Modern Spaces.
Nicolas Grospierre – Subiektywny Atlas Architektury Modernistycznej/ Fundacja Instytut Fotografii Fort/ instytutfotografiifort.org.pl
4/5 Katowice: Teresa Murak w Galerii jednego dzieła
do 28 lipca 2019
Galeria jednego dzieła to miejsce przeznaczone do pokazywania prac powstałych z myślą o monumentalnej przestrzeni. Teraz zobaczycie w niej wystawę Teresy Murak. Artystka, która od lat 70. wykorzystuje ulotne tworzywa np. rzeżuchę, kiełkujące ziarna zboża, błoto i kurz, tym razem zaprezentowała ogromny krzyż zbudowany ze stali i pokryty węglem kamiennym wydobytym z kopalni Halemba w Rudzie Śląskiej.

Wykorzystanie symbolu krzyża podkreśla znaczenie wiary. Wybór tworzywa – węgla i stali – to odwołanie do dziedzictwa Górnego Śląska. Materiały odzwierciedlają to, co stało się źródłem zasobności lokalnej społeczności, ale też przekleństwem tej ziemi i powodem degradacji.
Teresa Murak. Jestem/ Muzeum Śląskie w Katowicach/ muzeumslaskie.pl
5/5 Kielce: Jak Śliwka w kompot
do 19 maja 2019
Największą do tej pory wystawę monograficzną Karola Śliwki zobaczycie w Instytucie Dizajnu w Kielcach. Na dorobek wybitnego grafika składają się projekty opakowań, okładek książek i płyt, znaczków, plakatów oraz ponad 400 znaków graficznych, które współtworzyły naszą codzienność, m.in. dla PKO Banku Polskiego, Biblioteki Narodowej, Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, Instytutu Matki i Dziecka, czy Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego.
Na wystawie zobaczycie projekty, szkice, notatki, fotografie, obrazy oraz obiekty z prywatnego, nieudostępnianego do tej pory archiwum, prace z polskich muzeów i przedmioty z kolekcji prywatnych. Dowiecie się, jak wygląda praca projektanta grafiki od kuchni i prześledzicie realia kolejnych etapów twórczości Śliwki. Wystawa jest również hołdem złożonym zmarłemu w 2018 roku artyście.




Będąc w Instytucie Dizajnu koniecznie zwróćcie uwagę na wystawę najlepszych polskich ilustratorów (m.in. Katarzyna Bogucka, Patryk Hardziej, Gosia Herba, Ola Niepsuj, Dawid Ryski), którzy dokonali interpretacji znaków graficznych Karola Śliwki. 15 wielkoformatowych ilustracji powstało na podstawie przydzielonych artystom logotypów. Przekonacie się, że dobry znak graficzny może funkcjonować w dowolnej formie, nawet poprzez zmianę kontekstu i środków wyrazu.
Wystawy: Karol Śliwka. Polskie Projekty Polscy Projektanci i Jak Śliwka w kompot. Polscy ilustratorzy Karolowi Śliwce/ Instytut Dizajnu w Kielcach/ idkielce.pl