Kapiści jako grupa artystyczna , jedna z najważniejszych w historii polskiej sztuki, zaczynali 100 lat temu i właśnie to stulecie świętuje Muzeum Narodowe w Krakowie wystawą „Kapiści. Sto lat!”, Zanim zrewolucjonizowali polskie malarstwo, wzorem impresjonistów przenosząc nacisk na wyrażanie emocji poprzez kolory i światło ówcześni studenci Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1924 roku wyjechali na studia artystyczne do Paryża pod opieką swojego profesora – Józefa Pankiewicza. Byli wśród nich tacy sławni zis twórcy, jak: Hanna Rudzka, Jan Cybis, Józef Czapski, Artur Nacht-Samborski, Zygmunt Waliszewski oraz Piotr Potworowski. W stolicy Francji spędzili aż 7 lat pod opieką swojego profesora, studiując dawne malarstwo oraz prace impresjonistów i postimpresjonistów. Na każde z nich ten pobyt wywarł bardzo istotny wpływ. Sami kapiści odegrali po powrocie do kraju istotną rolę w kształtowaniu polskiego modernizmu na arenie międzynarodowej i tworzeniu rodzimej sceny artystycznej.

Jako grupę charakteryzuje ich postawienie na pierwszym miejscu koloru. W ich pracach dominują żywe barwy i subtelne gry światła, a wszystko opiera się na intuicji i emocjach. Kapiści odrzucali realistyczne odtwarzanie rzeczywistości i symbolikę. W swojej indywidualnej stylistce malowali pejzaże, martwe natury, czasem portrety. Krakowska wystawa to prawdziwa uczta dla zmysłów, dlatego jest idealna, by zobaczyć ja jesienią.

Jej atutem jest to, że nie tylko prezentuje prace kapistów, ale podkreśla też ich kluczowy wpływ na rozwój współczesnego malarstwa w Polsce. Dla wielu późniejszych pokoleń artystów ich dzieła były bowiem ważnym punktem odniesienia.

Muzeum Narodowe w Krakowie posiada bogatą kolekcję prac kapistów, obejmującą głównie dzieła powstałe w latach 30. XX wieku oraz po 1945 roku. Dzięki temu zbiorowi możliwe jest ukazanie różnorodnych dróg artystycznych, którymi podążali poszczególni twórcy. W 1993 roku MNK zorganizowało pierwszą dużą wystawę poświęconą tej grupie, zatytułowaną „Gry barwne”. W 2016 roku Muzeum otworzyło Pawilon Józefa Czapskiego, ucznia Józefa Pankiewicza i przedstawiciela tytułowego ugrupowania.  Nowy oddział mieści ekspozycję biograficzną artysty oraz salę wystaw czasowych.

Obrazy otwierające materiał: Józef Czapski, Aleja w parku; Dorota Berlinneblau-Seydenmannowa, Kobieta pod oknem - z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie; Józef Pankiewicz, Powrót z kąpieli z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie
Materiał partnera