- Dzieje się
Ubranie to język. Sprawdź, jaka historia stoi za twoją ulubioną parą butów. Wyjątkowa wystawa w Starym Browarze w Poznaniu
Czy buty mogą być dziełem sztuki i obiektem pożądania? Ależ tak, przekonajcie się na własne oczy. Wystawa „Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM w Pop Culture Gallery w Starym Browarze w Poznaniu nie pozostawia co do tego wątpliwości.
Kultowe buty do kolekcji
Archiwalne modele, limitowane edycje, kolekcjonerskie „białe kruki”. Niewiele rzeczy jest tak uniwersalnych i różnorodnych zarazem, jak sneakersy. Wystawa „Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM w Starym Browarze w Poznaniu przybliża fenomen butów, które z przedmiotów użytkowych urosły do rangi kulturowych ikon i obiektów kolekcjonerskich. Prezentuje ich historię, wpływ na kulturę i design. Na ekspozycji można zobaczyć kilkaset eksponatów: pierwsze produkty największych międzynarodowych marek, pary z najbardziej rozchwytywanych kolaboracji, modele stworzone przez projektantów mody, innowacyjne prototypy, a także filmy, zdjęcia i materiały udowadniające, że sformułowanie „kultura sneakersowa” nie jest nadużyciem.
Ekspozycja sięga nie tylko do historii, ale odpowiada również na pytanie, jak największe sneakersowe marki projektują przyszłość i radzą sobie z wyzwaniami ekologicznymi. Symbolem zwrotu branży w stronę cyrkularności będzie punkt w galerii, w którym będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów powstanie artystyczna instalacja.
Boiska, ulice, wybiegi
Od butów sportowych do modowych ikon – pierwsza część wystawy w browarowej Pop Culture Gallery opowiada historię tej ewolucji. Początkowo sneakersy projektowano wyłącznie dla profesjonalnych sportowców. Z boisk i bieżni buty te zagarnięte zostały na ulice przez młodych ludzi z dużych miast i zaadaptowane jako element osobistego stylu, symbol przynależności do subkultur, narzędzie wyrażania indywidualności. Rosnący popyt i zmiana statusu sneakersów zostały podchwycone przez producentów. Marki do projektowania i promocji butów zaczęły angażować celebrytów oraz nawiązywać współprace z niszowymi butikami streetwearowymi na całym świecie: od Nowego Jorku, przez Tokio, po Paryż. Scena sportowa rozpoczęła trwający do dziś romans z modą. Swoje sneakersy zaczęły tworzyć luksusowe marki i awangardowi projektanci: Balenciaga, Rick Owens, Virgil Abloh, Vivienne Westwood, Craig Green, A-COLD-WALL*. Prestiżowe kolaboracje i limitowane edycje napędzały rozwój rynku kolekcjonerskiego. Przykłady najbardziej pożądanych par zobaczymy na poznańskiej wystawie.
Projektowy wyścig
W historii sneakersów wątki kulturowe przenikają się z innowacjami na polu designu. Projektanci od dekad szukają rozwiązań i technologii pozwalających poprawić przyczepność, amortyzację i dopasowanie butów sportowych. Część wystawy zatytułowana „Performance” odkryje przed widzami kulisy procesu projektowania sneakersów i najważniejsze punkty zwrotne w tej fascynującej dziedzinie: pierwsze Converse’y z lat 20. XX wieku, pierwowzory butów do biegania New Balance, eksperymenty Nike z gofrową podeszwą, inteligentne samozawiązujące się modele Puma, projekty barefoot eksplorujące naturalne właściwości anatomiczne ludzkiej stopy i wiele innych.
Bieg na długi dystans
Wyścig producentów po najbardziej wydajne i ergonomiczne sneakersy trwa, jednak dziś kluczowym wyzwaniem dla projektantów są kwestie związane z ograniczeniem emisyjności i zwrotem w stronę obiegu zamkniętego. Prezentowane na wystawie infografiki ukazują oszałamiającą skalę globalnej produkcji i wielkość rynku sneakersów, sugerując trudne pytanie: czy branża zaczyna zjadać własny ogon? Trzecia sekcja ekspozycji w Pop Culture Gallery pod hasłem „Sustainability” prezentuje poszukiwania sposobów na ograniczenie negatywnych skutków masowej produkcji i konsumpcji. Kluczowe zagadnienia to tutaj nowe materiały, recycling i upcycling, ale też dążenie do zmian w świadomości konsumentów. Symbolicznym zaproszeniem kuratorów i organizatorów wystawy w Starym Browarze do tej rewolucji będzie punkt w galerii, w którym będzie można oddać zużytą parę sneakersów. Z zebranych butów stworzone zostanie dzieło sztuki, a publiczność stanie się jej współautorem.
„Sneakers Unboxed: Studio to Street” powered by PRM – wystawa trwa od 10 października 2024 r. do 10 marca 2025 r. Jej patronem honorowym jest Prezydenta Miasta Poznania
A touring exhibition from the Design Museum, London
Pop Culture Gallery @Stary Browar, Poznań
Wstęp: 40 zł, do w każdy pierwszy wtorek miesiąca – wstęp wolny
Materiał partnera