Firmy kurierskie w polsce – zmiany w ostatnich latach

Raport "E-commerce w Polsce w 2017 roku, Gemius dla e-Commerce Polska" opisujący stan rynku e-commerce, w tym firmy kurierskie w Polsce umieścił InPost na trzecim miejscu wśród najchętniej wybieranych firm kurierskich w Polsce. Było to wówczas o tyle znaczącym sukcesem, że InPost wystartował z usługami kurierskimi dopiero w sierpniu 2015 roku i rozwijał je w sposób organiczny (a nie poprzez przejęcie istniejących na rynku firm kurierskich). W tegorocznej wersji raportu - "E-commerce w Polsce 2019, Gemius dla e-Commerce Polska" - sytuacja jest podobna. InPost pozostaje na trzecim miejscu, za DPD i DHL. Warto jednak zauważyć, że w odpowiedzi na pytanie “A z której z poniższych firm kurierskich korzystasz najczęściej decydując się na dostawę zakupów kurierem bezpośrednio do domu lub pracy?” InPost wybrało 20% respondentów. To zaledwie o odpowiednio 6 i 9 punktów procentowych mniej niż DHL i DPD. Co ważniejsze, jest to znaczący wzrost w stosunku do 11% jakie InPost uzyskał w raporcie za rok 2017.

Logistyka – innowacje

Szybki wzrost popularności InPost zawdzięcza wprowadzanym przez siebie w logistyce innowacjom. Są to zresztą nie tylko innowacje kurierskie. Najważniejsza z innowacji logistycznych InPostu poprzedza swoją genezą wejście InPost do grona firm kurierskich w Polsce. Już w raporcie “E-commerce w Polsce w 2017 roku, Gemius dla e-Commerce Polska" Paczkomat® InPost był drugą, po dostawach kurierem, najbardziej popularną formą dostawy zakupów ze sklepów on-line. W tegorocznym raporcie - "E-commerce w Polsce 2019, Gemius dla e-Commerce Polska" - Paczkomaty nadal są na drugim miejscu, ale w 2017 roku wybierało je 22% klientów (co już było sporym wzrostem w porównaniu do 11% w 2015 roku oznaczało, że paczkomaty już w 2017 zdeklasowały dostawy pocztą, które w 2015 roku wybierało 21%, a w 2017 już tylko 13% kupujących w sieci). Natomiast w raporcie za 2019 rok aż 52% respondentów wskazało paczkomaty jako najczęściej wybieraną formę dostawy towarów ze sklepów internetowych. Ten wynik jest o zaledwie 6 punktów procentowych niższy niż liczba wskazań dla dostawy kurierem bezpośrednio do domu lub miejsca pracy (58% wskazań, co oznacza spadek w porównaniu do roku 2017). Co więcej 61% respondentów wskazało, że dostępność dostawy do paczkomatu zachęca ich do dokonywania zakupów on-line. W raporcie za 2017 rok 50% klientów polskiego e-commerce wskazywało na Paczkomat® InPost jako formę dostawy motywującą ich do dokonywania zakupów online, a w 2015 roku było to 41% osób. Ponownie jest to wynik nieznacznie niższy od wciąż najpopularniejszej formy dostawy jaką jest przesyłka kurierska (71% wskazań).

Innowacje kurierskie InPost

Główna innowacja kurierska wprowadzona przez InPost również zależna jest od Paczkomatów i polega na umożliwieniu mieszania usług paczkomatowych i kurierskich. InPost daje klientom możliwość przekierowania przesyłek kurierskich do paczkomatu, nadawania ich w paczkomacie, jak i nadawanie przesyłek paczkomatowych z odbiorem przez kuriera (od nadawcy). Jedną z najnowszych innowacji jest umożliwienie nadania przesyłki (paczkomatowej i kurierskiej) z paczkomatu także bez rejestracji w systemie operatora, poprzez uproszczony formularz nadania dostępny w ramach usługi Szybkie Nadania. InPost przoduje też w oferowaniu rozwiązań dla e-commerce, między innymi w ramach specjalnych usług dla sprzedawców Allegro (Allegro Paczkomaty24/7 InPost, Allegro miniKurier24 InPost, Allegro Kurier24 InPost). InPost uczestniczy też w innym innowacyjnym programie dostępnym dla klientów Allegro - Allegor Smart! W ramach tej usługi klient uzyskuje nieograniczone dostawy w ramach miesięcznego abonamentu. Kolejną usługą w kategorii “logistyka innowacje” jaką oferuje InPost jest Fulfillment. Jest to skierowana do branży e-commerce usługa, w ramach której operator logistyczny oferuje e-sklepom kompletny łańcuch usług - od magazynowania towaru, przez pakowanie, po dostawy do klienta, włącznie z przetwarzaniem danych na wszystkich etapach.

 

Źródło: materiały prasowe