werandcountry.pl weranda.pl
  • Sprawdzone miejsca

Mamy w Warszawie jedno z najpiękniejszych muzeów na świecie. Muzeum Historii Polski z międzynarodową nagrodą!

Otwarte od roku dla publiczności Muzeum Historii Polski w Warszawie zostało uznane za najlepszą inwestycję w sektorze kulturalnym na świecie. Zaprojektowana przez pracownię WXCA siedziba muzeum, czyli serce nowego, reprezentacyjnego kompleksu kulturalnego na Cytadeli Warszawskiej, zdobyła jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży nieruchomości.

Muzeum Historii Polski w Warszawie

Jedno z najpiękniejszych muzeów na świecie z kolejną nagrodą

To nie pierwsze międzynarodowe wyróżnienie dla zaprojektowanego przez pracownię WXCA Muzeum Historii Polski w Warszawie. Przed kilkoma miesiącami jury renomowanej nagrody architektonicznej Prix Versailles umieściło siedzibę muzeum na liście „World’s Most Beautiful Museums 2024”, która utytułowała 7 najpiękniejszych nowo otwartych obiektów muzealnych z całego świata. Jurorzy docenili wtedy autorską koncepcję architektoniczną WXCA z jej intrygującą, wielowarstwową symboliką, a także perfekcję wykonania samej bryły, przez autorów określaną mianem „kamiennego monolitu historii”, podkreślając, że dzięki reliefom symbolicznie odnoszącym się do motywów z tradycji architektonicznej, goście mogą „wyczytać misję muzeum na jego fasadzie”.

Teraz architekci WXCA ponownie mogą poszczycić się zdobyciem prestiżowej nagrody o międzynarodowym zasięgu. Muzeum Historii Polski zostało zwycięzcą w konkursie ULI Global Awards for Excellence 2024. Przyznawana od 1979 r. przez organizację Urban Land Institute nagroda jest jednym z najbardziej prestiżowych wyróżnień w branży nieruchomości. Jury konkursu ocenia nie tylko architektoniczną i urbanistyczną jakość realizacji, ale również takie aspekty inwestycji jak funkcjonalność i „user experience”, korzyści dla lokalnej i ponadlokalnej społeczności, parametry proekologiczne oraz ostateczny ekonomiczny „market performance” obiektu. O renomie nagrody świadczyć może zarówno wieloletnia tradycja konkursu, jak i precyzyjny, kilkuetapowy proces ewaluacji każdego z nominowanych obiektów – w tym prezentacja przed międzynarodowym jury, a później wizyta jego przedstawicieli, spotkanie z projektantami i użytkownikami obiektu.

Jak podkreślił przewodniczący jury Doug Voigt, Partner w pracowni Skidmore, Owings & Merrill (SOM) z Chicago: „Każdy ze zwycięzców poszczególnych kategorii wykazuje głębokie zaangażowanie w rozwiązywanie najbardziej palących lokalnych problemów i pozytywny wpływ na swoje społeczności i otoczenie. Razem prezentują różnorodność pomysłowych strategii przekształcania miast na całym świecie, służąc jako przykłady do naśladowania zarówno w skali regionalnej, jak i globalnej, które wspierają podstawową misję ULI”.

„Muzeum Historii Polski wykazuje się doskonałością we wszystkich obszarach: od wyrazistej, a zarazem inkluzywnej architektury, poprzez świadome zastosowanie strategii zrównoważonego rozwoju, aspekt regeneracyjny i „placemaking”, po szeroki program edukacyjny instytucji. A co ważniejsze i tak istotne współcześnie, to jego znaczenie dla kultury i misja, której skala wykracza poza Warszawę i jest potężnym wektorem zmian” – wyliczają jurorzy konkursu.

Fasad Muzeum Historii Polski wyłożona jest płytami marmurowymi, z których każda jest inna.
Fasad Muzeum Historii Polski wyłożona jest płytami marmurowymi, z których każda jest inna.
Fasad Muzeum Historii Polski wyłożona jest płytami marmurowymi, z których każda jest inna.

Muzeum z salą koncertową, kinem i tarasem ze spektakularnym widokiem na Warszawę

Nowa siedziba instytucji to miejsce zaprojektowane zarówno z myślą o prezentacji kolekcji muzeum, jak i pełnienia funkcji nowoczesnego ośrodka kulturalno-edukacyjnego. Część ekspozycyjną dopełniają bowiem audytorium na 600 osób, sala kinowo-teatralna, biblioteka, sale konferencyjne i warsztatowe, profesjonalny dział konserwacji zabytków, punkty gastronomiczne, a także taras z panoramą Warszawy.

„Współczesne muzea to nie tylko ekspozycja. To właściwie cały program różnych, współgrających ze sobą, choć czasami także niezależnych od siebie funkcji. W Muzeum Historii Polski przestrzeń wystawy stałej i wystaw czasowych stanowi mniej niż jedną piątą powierzchni. Parter muzeum przyjął formę otwartą – bez prostej, linearnej ścieżki doświadczania wnętrza. Można być wiele razy w tym obiekcie, za każdym razem robiąc coś innego, brać udział w różnych wydarzeniach, eksplorować historię i odkrywać przyszłość.” – tłumaczy architekt Krzysztof Budzisz z WXCA.

Muzeum Historii Polski ma własną salę koncertową, kino, czytelnię i taras ze spektakularnym widokiem na Warszawę.
Muzeum Historii Polski ma własną salę koncertową, kino, czytelnię i taras ze spektakularnym widokiem na Warszawę.
Muzeum Historii Polski ma własną salę koncertową, kino, czytelnię i taras ze spektakularnym widokiem na Warszawę.

Nowy park w Warszawie na terenie Cytadeli

Odnotowanym przez międzynarodowe jury „potężnym wektorem zmian” jest historyczny fakt otwarcia terenu Cytadeli Warszawskiej, który nastąpił w zeszłym roku wraz z otwarciem zaprojektowanych przez WXCA siedzib Muzeum Historii Polski i Muzeum Wojska Polskiego. Tym samym zamknięty przez 200 lat teren zabytkowej fortyfikacji został udostępniony mieszkańcom w formie wspólnototwórczego „parku muzeów”, miejsca kultury i codziennej rekreacji wśród zieleni zachowanej na terenie zrewitalizowanej, XIX-wiecznej fortyfikacji. Symboliczny jest sam układ urbanistyczny wzniesionych na Cytadeli Warszawskiej budynków muzealnych. W swojej koncepcji architekci WXCA odwołali się do XVIII-wiecznej kompozycji przestrzennej miejsca, kiedy to znajdowały się w nim koszary Gwardii Pieszej Koronnej z centralnie położonym placem ćwiczeń wojskowych (współcześnie placem Gwardii). Gestem tym autorzy projektu chcieli przywrócić pamięć o podniosłej tradycji tego miejsca z okresu przed powstaniem carskiej fortecy, będącej miejscem opresji i znamionującej ciemne karty polskiej historii. Architektura Muzeum Historii Polski jest z kolei metaforyczną opowieścią o procesie historii jako uniwersalnym dziedzictwie naszej cywilizacji.

„Warstwowa, stratygraficzna struktura kamienia jest właściwa także historii złożonej z warstw zachodzących po sobie procesów społecznych i kulturowych. Każda z marmurowych płyt jest inna, niepowtarzalna, tak jak cała historia składa się z niepowtarzalnych, jednostkowych zdarzeń. Symboliczne dopełnienie stanowi detal architektoniczny w postaci ornamentów będących cytatami z tradycji architektonicznej. Można je interpretować jako pochodzące z różnych okresów artefakty w przekroju archeologicznym czy znane z historii architektury spolia” – opisuje architekt Paweł Grodzicki, współautor projektu.

Do tegorocznej edycji ULI Global Awards for Excellence zgłoszono 109 projektów z trzech regionów: Ameryk, Europy oraz Azji i Pacyfiku. Spośród nich wybrano 27 finalistów regionalnych, z których ostatecznie 7 zostało nagrodzonych na poziomie globalnym, w tym Muzeum Historii Polski.

Zdjęcia: Daniel Ciesielski/ WXCA, Michał Jędrzejewski, Maciej Cioch

Materiał partnera

Wraz z otwarciem muzeum po raz pierwszy od 200 lat otwarto dla zwiedzających tereny zielone na obszarze warszawskiej Cytadeli.
Wraz z otwarciem muzeum po raz pierwszy od 200 lat otwarto dla zwiedzających tereny zielone na obszarze warszawskiej Cytadeli.
Wraz z otwarciem muzeum po raz pierwszy od 200 lat otwarto dla zwiedzających tereny zielone na obszarze warszawskiej Cytadeli.

Zostań z nami

Bądź na bieżąco