werandcountry.pl weranda.pl
Reklama - Kontynuuj czytanie poniżej
  • Dzieje się

5 wystaw, które trzeba zobaczyć w czerwcu

autor: Agata Baca

W czerwcu wybieramy się m.in. na Miesiąc Fotografii w Krakowie oraz na 42. piętro warszawskiego wieżowca Cosmopolitan. Ale to dopiero początek atrakcji. Sprawdźcie, jakie wystawy polecamy w tym miesiącu!

 

1/5 ŁÓDŹ: druga odsłona wystawy Magdaleny Abakanowicz

do 9 września 2018

Wystawa Metamorfizm w Centralnym Muzeum Włókiennictwa została podzielona na dwie części. Pierwsza odsłona przedstawiała drogę ku słynnym abakanom, natomiast druga, którą możemy aktualnie oglądać, koncentruje się na dojrzałym okresie twórczości Magdaleny Abakanowicz w dziedzinie tkaniny artystycznej i pracach związanych z historią Biennale Tkaniny w Lozannie.

Od lewej: Coquillages (Sea Shells), fot. Jacques Bétan, podarowała Alice Pauli, Fundacja Toms Pauli, Lozanna, Abakan rouge III, widok wystawy Metamorfizm

Dlaczego Lozanna była tak ważna? To właśnie tam, podczas kilku edycji legendarnych wystaw, Abakanowicz zaprezentowała swoje odważne idee, eksperymenty i osiągnięcia w dziedzinie tkaniny artystycznej. Zwróciła na siebie uwagę całego świata, a jej wpływ na sztukę nabrał ogromnego znaczenia i pozwolił wyznaczyć nowe drogi twórczej ekspresji.

Abakany z lozańskich Biennale do tej pory nie były pokazywane w Polsce. Dzięki szwajcarskiej Fundacji Toms Pauli na łódzkiej wystawie zobaczymy aż 25 prac z tego okresu. Waszą uwagę przyciągnie także Kompozycja monumentalna wypożyczona z Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie jedna z największych prac wykonanych przez artystkę. Ta ogromna, czteroelementowa kompozycja o powierzchni 120 metrów kwadratowych, doskonale pokazuje, jak Abakanowicz potrafiła swoją sztuką dominować w przestrzeni. Natomiast prace z cyklu Landscape i Embrologia zamykają etap eksperymentowania z tkaniną, stanowią zapowiedź zmian i poszukiwań nowych form wyrazu.

Metamorfizm. Magdalena Abakanowicz/Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi/ muzeumwlokiennictwa.pl

 

2/5 KRAKÓW: 16. edycja festiwalu fotografii

do 24 czerwca 2018

Miesiąc Fotografii w Krakowie to jeden z najważniejszych festiwali fotograficznych na świecie oraz jedno z największych cyklicznych wydarzeń kulturalnych w Polsce. Program wystaw, nie tylko fotograficznych, jest wzbogacony o spotkania, warsztaty, projekcje filmów, premiery książek, konferencję naukową i przegląd portfolio. Warto sprawdzać program, bo wydarzenia odbywają się aż w 10 miejscach na terenie Krakowa!

Od lewej: Model umocnionej granicy między Węgrami a Serbią, z cyklu Klincz. Nowa architektura granic europejskich, 2016/2017 © Łukasz Skąpski; Muzeum poligonu nuklearnego, Kurczatow, Kazachstan, z cyklu Ostatnia rozmowa z akademikiem Sacharowem, 2018 © Agnieszka Rayss; Campo Verano, 16-12-24 17:38:08‚ z cyklu Auspicia, 2018 © Daniela Friebel; Bez tytułu, z cyklu kręgi dystopijne / fragmenty… podążając, 2008–2016 © Armand Quetsch; Drzewo i ziemia © Antoinette de Jong & Robert Knoth

 

Tegoroczny temat przewodni to Przestrzeń przepływów. Obrazowanie niewidzialnego. Projekty podzielono na trzy kategorie: migracja do dzisiejszej Europy i wewnątrz jej granic, niewidzialność i niematerialność danych cyfrowych oraz palące kwestie ochrony środowiska naturalnego. Zobaczymy prace takich twórców jak: Eva Leitolf, Edmund Clark, Jules Spinatsch, Salvatore Vitale, Katja Stuke i Oliver Sieber, Agata Grzybowska, Antoinette de Jong i Robert Knoth, Rune Peitersen, Mark Curran, członkowie kolektywu Sputnik Photos, Agnieszka Rayss i Michał Łuczak. Artyści oprócz tradycyjnych technik fotograficznych, korzystają z wideo, instalacji i publikacji, w aranżacjach wystaw wykorzystują dźwięk i rzeźbę, materiały typu found footage i archiwalia oraz nowoczesne technologie.

W programie festiwalu jest również miejsce dla debiutantów –  sekcja ShowOFF to doskonała okazja do poznania utalentowanych, młodych twórców. Prace ośmiu laureatów, których wyłoniono w drodze otwartego konkursu, obejrzycie w przestrzeni Tytano (a tu znajdziecie kulinarny przewodnik po tej nieformalnej dzielnicy Krakowa: Dolne Młyny: Berlin w centrum Krakowa).

Miesiąc Fotografii w Krakowie 2018/ photomonth.com

 

3/5 WARSZAWA: 40-lecie Wydziału Wzornictwa

do 5 sierpnia 2018

Wystawa Przestrzeń niewysłowiona została zorganizowana z okazji czterdziestolecia Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Podzielona na trzy sekcje ekspozycja pozwala poznać sylwetki i twórczość trzech założycieli wydziału, prekursorów nauczania dizjanu i artystów: Jerzego Sołtana, Lecha Tomaszewskiego i Andrzeja J. Wróblewskiego oraz pokazuje, jak projektowanie przeplatało się ze sztuką i architekturą.

Zdjęcie główne i zdjęcia ekspozycji: Przesztrzeń niewysłowiona. Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski, Zachęta, fot. Marek Krzyżanek

W sali Sztuki poznacie inspiracje i zainteresowania trzech twórców, zobaczycie m.in. prace Sołtana inspirowane klasykami dwudziestowiecznej awangardy oraz fotograficzne studia Wróblewskiego. W sali Przestrzeni obejrzycie projekty, np. zespołu sportowego Warszawianka, Pawilonu Polskiego w Brukseli, pomnika w Auschwitz-Birkenau, innowacyjne pod względem rozwiązań konstrukcyjnych oraz myślenia o roli i społecznych zadaniach architektury. Sala Wzornictwo pokazuje wzorce, po które sięgali warszawscy projektanci i ujawnia potencjał środowiska u progu formowania się Wydziału Wzornictwa stołecznej ASP na przełomie lat 50. i 60.

Przestrzeń niewysłowiona. Jerzy Sołtan – Lech Tomaszewski – Andrzej Jan Wróblewski/ Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/ zacheta.art.pl

 

4/5 WARSZAWA: klasyka malarstwa na 42. piętrze wieżowca Cosmopolitan

do 1 lipca 2018

Kolejną ciekawą propozycją jest wystawa Wojciecha Fangora na 42. piętrze apartamentowca Cosmopolitan. Ekspozycja klasyka sztuki XX wieku została zorganizowana w 60. rocznicę powstania przełomowego Studium Przestrzeni – pierwszej instalacji przestrzennej w polskiej historii sztuki, przygotowanej wraz ze Stanisławem Zamecznikiem. Podobnie jak Fangor, który w 1958 roku badał możliwości oddziaływania swoich prac w kontekście otaczającej ich przestrzeni, organizatorzy tak zaaranżowali przestrzeń wystawy, aby obrazy nawiązywały dialog z otoczeniem, także tym, widzianym z okien wieżowca.

FANGOR: Poza płaszczyzną wizualną, fot. materiały prasowe

Zobaczycie tutaj obrazy z lat 60. i 70., czyli najważniejszego okresu twórczości Wojciecha Fangora, wielobarwne, abstrakcyjne kompozycje, charakterystyczne obrazy rozproszonych fal i okręgów.
Wystawę można oglądać w każdą sobotę i niedzielę w godz. 14:00 – 19:00. Wstęp wolny.

FANGOR: Poza płaszczyzną wizualną/ Cosmopolitan Twarda 4

 

5/5 RADOM: monografia Fangora w radomskiej Elektrowni

do 31 sierpnia 2018 roku

Prace Wojciecha Fangora obejrzycie również w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia. Monograficzna prezentacja skupia się na czterech dekadach twórczości, od początków kariery w latach 50. po wczesne lata 90. Wybrano ponad sto obrazów z najbardziej znanych cykli artysty.

Wojciech Fangor. Optyczne wibracje, fot. materiały prasowe

Na wystawie Optyczne wibracje zobaczycie m.in. prace z czasu Studium Przestrzeni z 1958 roku, najbardziej charakterystyczne płótna z lat 60. i 70. – rozwibrowane, abstrakcyjne obrazy oraz cykl Wodzowie Indian z 1992 roku. Poznacie różne aspekty malarstwa i etapy kilkudziesięciu lat pracy twórczej Fangora np. teorię Pozytywnej Przestrzeni Iluzyjnej i dzieła, za pomocą których wcielał ją w praktykę artystyczną. W końcu dowiecie się, jak klasyk awangardy zareagował na skomercjalizowany, manipulowany przy pomocy nowych mediów świat końca XX wieku.

Wojciech Fangor. Optyczne wibracje/ Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia/ elektrownia.art.pl

Zostań z nami

Bądź na bieżąco